8 mei - Reisverslag uit Onesse-et-Laharie, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 8 mei - Reisverslag uit Onesse-et-Laharie, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

8 mei

Blijf op de hoogte en volg Eric

08 Mei 2019 | Frankrijk, Onesse-et-Laharie

Het weer zag er vanmorgen toch nog wel redelijk uit, weliswaar had het afgelopen nacht flink geregend maar vanmorgen was het droog. Zouden de weergoden ons vandaag dan ook goed gezind zijn.
Na een tiental kilometers op één van de vele rechte smalle wegen in de streek Les Landes zien wij, tot onze verbazing, dat 2 fietsers ons tegemoet komen fietsen.
Het blijken Birgit en John uit Den Helder te zijn. John is in het verleden vrijwilliger bij de nederlandse pelgrimsherberg in Roncevalles geweest.
Nu waren ze op de fiets terug naar huis. Ze hadden de fietsen door Soetens uit Vessem naar Saint Jean Pied de Port laten brengen en waren zelf met de trein daar naartoe gereisd. Ze vertelden dat ze maximaal 60 kilometer per dag fietsten.
Terwijl we met ze aan het praten waren begon het licht te regenen, dus toch maar de regenkleding aan getrokken.
Voordat we ieder onze eigen weg weer gingen wezen ze ons nog op een oud kerkje uit de 11e eeuw in het plaatsje Biganon, zeker de moeite waard om even langs te fietsen.
Daar aangekomen bleek er net een herdenking plaats te vinden bij het graf van de onbekende soldaat uit de 2e wereldoorlog, waar een groep van ongeveer 15 mensen, voorafgegaan door een man met een Franse vlag een krans legden. Volgens ons ter gelegenheid van de capitulatie van de Duitsers op 8 mei 1945.
Later zagen we in andere dorpjes ook dergelijke activiteiten.
Het was inmiddels behoorlijk hard gaan regenen en we snakten naar een warme kop koffie. Uiteindelijk in Pissos was er een Bar-Tabac waar we een heerlijke kop koffie konden bestellen. Voordat we naar binnen gingen kwamen er 2 Nederlanders uit Zoeterwoude naar buiten, zij bleken ook naar Santiago de Compostella te fietsen en waren ook op 2e Paasdag uit Haarlem vertrokken.
Na de koffie zagen we buiten nog 3 wandelende pelgrims in het dorp.
In Onesse et Laharie bleek de vertrouwde pelgrimsherberg als ook de Auberge Caule van madame Rosie te zijn gesloten.
Ter plekke daarom in het dorp een Bed en Breakfast met de naam O'Pintxo geboekt, een prima onderkomen.
Van de eigenaresse van de B&B begrepen we dat Rosie 3 weken geleden kinderloos is overleden. Zij was de vierde en tevens laatste generatie van de Auberge Caule.
Vandaag 83 kilometer gefietst met in totaal 279 hoogtemeters.