2 mei - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 2 mei - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

2 mei

Blijf op de hoogte en volg Eric

02 Mei 2019 | Frankrijk, Tours

De beheerder van de jeugdherberg is een druk baasje maar wel erg druk en chaotisch. Hij ontvangt nieuwe gasten, loopt met beddengoed onder de arm naar onze tent, wijst ons de toiletten en douches, staat tussendoor ook achter de bar en fungeert tijdens het eten als afwashulp. Hij doet me denken aan de Franse komiek Louis de Funes.
Om 09.30 uur onder de wol en om 06.00 uur weer wakker.
Vannacht goed geslapen in de tent. Het heeft wel hard geregend, maar vanmorgen was het droog.
In de ontbijtzaal was het vanmorgen om 07.30 uur al een drukte van belang. De fietsgroep zat al in vol ornaat aan de tafel en ook de Spaanse scholieren druppelden in groepjes binnen. Onze vriend de beheerder was er maar druk mee, hij liep van links naar rechts, druk gebarend, mensen uitchecken dan weer achter het buffet stokbrood snijdend.
Om 08.45 uur op de fiets gestapt. Het was
Een stuk kouder dan gisteren, daarom de regenjas er bij aan gedaan.
Ook bij vertrek uit Vendome weer een steile klim van 11%. Zo langzamerhand raken we daar aan gewend. Waar ik wel van op kijk is dat de Fransen er niet voor terugdeinzen om over een spoor een viaduct met een stijging van 9% te maken.
Om 11.30 uur koffie gedronken jn Chateaurenault, in een kleine bar waar de tijd, qua inrichting, zeker 30 jaar heeft stilgestaan.
Vervolgens weer op de fiets voor de laatste 40 kilometer. Vandaag een rit over kleine landweggetjes door een prachtige natuur.
Wel met behoorlijk veel steile klimmetjes tot 11%. Door de naweeën van een spierscheuring in het bovenbeen fiets ik de beklimmingen boven de 9% met een zo klein mogelijk verzet. In wielertermen "op het koffiemolentje naar boven". En dat gaat prima, geen centje pijn.
Onderweg zijn we langs meerdere kasteeltjes gekomen waaronder het Chateau de Valmer.
Dat is een kasteel in de Franse gemeente Chançay en het is een beschermd historisch monument sinds 1930, met name vanwege de tuinaanleg.
Vlak voor Tours nog een paar aardige klimmetjes maar de laatste 3 kilometer gingen heerlijk naar beneden. Bij de Loire aangekomen over de voetgangers- en fietsersbrug naar de overkant richting Hotel Moderne, onze slaapplek voor deze nacht in het centrum van Tours.
Na de noodzakelijke douche de was bij elkaar gezocht en richting wasserette, toevallig naast een bar gelegen.
Met een frisse was terug naar het hotel, was weggebracht, en vervolgens door naar het centrum. Bij de kathedraal een pelgrimsstempel gehaald.
In totaal vandaag 72 kilometer gefietst met 592 hoogtemeters.

• 03 Mei 2019 - 16:21

Johan Perik. :

Mooie verslagen. Het is wel afzien, maar je krijgt er ook wat voor terug. Groeten Johan. Weet