5 mei - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 5 mei - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

5 mei

Blijf op de hoogte en volg Eric

05 Mei 2019 | Frankrijk, Angoulême

Het was koud in het pelgrimshuis. Ondanks de hypermoderne radiatoren kwam er geen warmte vanaf. We konden ook niets instellen omdat de thermostaatknop was vastgezet. Misschien wel naar aanleiding van het radiator ongelukje van drie jaar geleden.
De verwachting is dat het vandaag maar 12 graden wordt en daarom maar weer een extra laagje kleding aangedaan.
De kou valt alleszins mee, het voelt warmer aan dan 12 graden. Waarschijnlijk omdat de zon lekker schijnt en daardoor het gevoel van de koude noorderwind afzwakt.
We fietsen over smalle landweggetjes en genieten van de zondagsrust, niemand op straat te zien, alleen het geluid van de vogels in de bossen en op het veld.
Vlak voor Nanteuil-en-Vallée een heerlijke afdaling van 200 naar 100 hoogtemeters over een afstand van 2 kilometer.
In een zeer mooie bar-restaurant in het plaatsje zelf een grande café gedronken en geprobeerd een overnachtingsplek voor de komende nacht te regelen. De bedoeling was om vandaag een afstand van 90 kilometer te fietsen naar Latry-Ronsenac maar de beoogde overnachtingsplek bleek pas over een maand weer te openen. Vervolgens alle plaatsen voor Latry-Ronsenac gecheckt maar nergens iets geschikts gevonden. Uiteindelijk besloten om iets van de route af te wijken en een hotelletje te boeken in Angouleme, dat wel zo'n 20 kilometer dichterbij is dan beoogd.
Nadat we de overnachting geregeld hadden doorgefietst, we naderen de Dordogne.
Onderweg op een heuvel, in een dorpje met niet meer dan twee huizen zien we een paar auto's in aan de kant van de weg in het veld staan. Beide auto's ingeklemd en overwoekerd door struiken. Zo op het oog zagen ze er nog niet eens zo slecht uit.
Blijkbaar is het in Frankrijk goedkoper om autowrakken aan de kant van de weg te dumpen dan naar de sloop te brengen.
Aangekomen in Angouleme bleken we veel te vroeg te zijn. Bij boeking hadden we aangegeven tussen 15.00 en 16.00 uur te arriveren. Door booking.com werd bevestigd dat de receptie van het hotel vanaf 16.00 uur aanwezig zou zijn. Omdat we al om 15.15 uur bij het hotel waren, waar op dat moment nog niemand was, besloten we eerst, bergop in de stad, een kopje koffie te drinken. Klokslag 16.00 uur richting hotel, dat was mooi, op de fiets gaan zitten, remmen loslaten en zonder te trappen een 600 meter naar beneden tot aan het hotel. Overigens was de receptie toen ook nog niet aanwezig, die kwam pas om 16.45 uur.
Vandaag slechts 71 kilometer gefietst met 729 hoogtemeters.

• 05 Mei 2019 - 18:24

Jan Dekker:

Dag Eric,
    na je appje uit Charroux begrijp ik dat je weer op weg bent. Ik heb net je verslagen uit 2016 herlezen en de reis van toen komt als de dag van gister weer heel sterk bij mij naar boven, samen met de vele goede herinneringen.
    Weer of geen weer, elk weer is weer, ik wens jullie samen een heel goede reis.
    Bon camino.