11 mei - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 11 mei - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

11 mei

Blijf op de hoogte en volg Eric

11 Mei 2019 | Spanje, Pamplona

Bij ons op de slaapkamer sliepen ook 2 Koreaanse vrouwen die gistermiddag om 16.00 uur al lagen te slapen. Dat hebben we vannacht geweten. Om 02.30 uur stonden ze beiden naast het bed met elkaar te praten, omdat mijn Koreaans niet zo geweldig is verstond ik er uiteraard weinig van. Toen ze beiden aan de deur begonnen te rammelen begreep ik dat één van beiden naar het toilet moest, niet wist hoe de klink van de deur werkte en daarop de ander er bij had gehaald. Uiteindelijk lukte het de dames om de deur te openen maar ook daarna bleef het onrustig. Tegen 03.30 uur viel ik weer in slaap om alweer 05.30 wakker te worden. De Koreaanse dames waren in het donker al druk bezig de rugzak in te pakken.
Voor zover ik me herinnerde van 3 jaar geleden stelde het ontbijt in de Pelgrimsherberg niet zo veel voor, een paar stukjes stokbrood en koffie. Ook vanmorgen bleek dat er nog enkele stukjes stokbrood waren en dat de koffie al op was.
Daarom besloten we onderweg, net over de Spaanse grens te gaan ontbijten.
Om 07.30 uur begonnen we aan onze klim van 28 kilometer naar de berg de Ibaneta op 1057 meter hoogte.
Na ongeveer 10 kilometer fietsen kwamen we door Luzaide in Spanje. Daar bij de lokale bar annex kruidenier een kop koffie en een broodje besteld. Het broodje was trouwens een half groot stokbrood met ei en kaas. Dat ging er wel in en na meer dan 45 minuten pauze weer op de fiets km onze klim te hervatten.
Het was geen fijn weer om te fietsen het regende al toen we vertrokken en het bleef tot ver in de middag regenen.
De klim was best pittig met gedurende de laatste 10 kilometer constante stijgingspercentages tussen de 7 en 9%.
In Roncevalles, net over de top van de Ibaneta, hebben we koffie gedronken, hadden we meer dan verdiend.
De resterende 47 kilometer naar Pamplona ging van 1057 naar ongeveer 450 meter hoogte.
Daartussen lagen nog wel een paar flinke beklimmingen met meer dan 100 meter hoogteverschil.
Na het douchen de stad in, Pamplona is een bruisende stad dat blijkbaar bijzonder geliefd is voor vrijgezellenfeestjes.
We zagen meerdere apart uitgedoste mensen rondlopen.
In Pamplona gebeld met Yossu van Albergues de la Abuela in Los Arcos om voor morgenavond een slaapplek te reserveren. Met Yossu heb ik 3 jaar geleden  tapas gegeten in Los Arcos op mijn terugreis uit Santiago. Ik wilde toen weer bij hem overnachten maar bij aankomst was hij vol. Dat vond hij zo vervelend dat hij mij uitnodigde voor een tapas avond in verschillende barretjes in Los Arcos.
Ook morgen kunnen we niet bij hem overnachten, ook weer helemaal volgeboekt. We zullen morgen daarom waarschijnlijk slapen bij de Belgische Albergue in Los Arcos.
Vandaag 76 kilometer gefietst met in totaal 1424 hoogtemeters.