15 mei - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 15 mei - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

15 mei

Blijf op de hoogte en volg Eric

15 Mei 2019 | Spanje, Frómista

De Albergue de Peregrinos, waar wij vannacht hebben overnacht, ligt pal achter de kathedraal van Burgos. We sliepen dus mooi centraal in de stad. Hoewel Burgos een erg mooie stad is en ondanks de vele mooie gebouwen miste ik de levendigheid en uitbundigheid van Pamplona.  In Burgos doen ze er wel veel aan om het aangezicht van de oude gebouwen te behouden. We zagen de bouw van een compleet nieuw gebouw van vier verdiepingen waarbij de voorgevel bleef staan en er achter nieuw werd gebouwd. Zo ook de Albergue de Peregrinos, een hypermodern gebouw achter een historische façade.
Wij sliepen op de vijfde verdieping in een slaapzaal met 24 bedden. Ondanks dat best wel grote aantal heb ik heerlijk geslapen en werd "pas" om 06.00 uur wakker. Vóór 07.30 uur moesten de pelgrims de albergue hebben verlaten. Op een Frans/Koreaans stel na waren wij de laatsten die vertrokken. Ook hier was er aan de overkant van de albergue weer een uitbater die er wel brood in zag om de pelgrims van een ontbijt te voorzien tegen een vergoeding van vijf euro.
Het buikje gevuld verlieten wij Burgos om direct aan een flinke klim te beginnen. Bovenaan de heuvel hadden we een prachtig uitzicht over de stad.
Gisteren vertelde ik dat het aantal hoogtemeters wel zou afnemen. Dat klopt ook wel maar toch hadden we voor de middag al een drietal beklimmingen met meer dan 100 hoogtemeters verschil gedaan.
Tijden één van de beklimmingen kwam ons een "snelle" jonge Belg achterop die kamperend naar Santiago fietste. Hij had gisteren in Burgos twee dagen op een camping gezeten en fietste vandaag een 100 tot 120 kilometer verder.
Voor mij onbegrijpelijk; voor een bedrag van tussen de 7 en 10 euro heb je een overnachting in een Albergue, dan ga je toch niet op een camping overnachten.
Maar zo zie je weer dag iedereen zijn eigen afwegingen en keuzes maakt.
In Castrojeriz hebben we broodje gegeten in een bar/hostal naast de kerk waarvan om 12.30 uur de klokken begonnen te luiden. Daarop kwamen tot 13.00 uur uit alle richtingen dorpelingen aanlopen, zo aan de klokken te horen waarschijnlijk voor een begrafenis. Daar hebben we maar niet opgewacht.
Tijdens een afdaling keek in de fietsspiegel en zag ik Willem-Jan niet meer. Bleek dat hij onderweg gestopt was om een video te maken van een herder met schaapskudde.
Die blijken hier toch nog veel voor te komen, gisteren tussen Belorado en Burgos zagen we ook al een schaapskudde.
Al met al was het vandaag een ook ontspannende trip met prachtige vergezichten.
We overnachten vannacht in Lafinca, een relatief nieuwe en moderne albergue tegen een prijs van 20 euro per persoon inclusief diner. Na gedouched te hebben en een wasje te hebben gedaan is het heerlijk in de zon genieten met een lekker potje bier, dat we wel verdiend hadden ( vonden we zelf).
Vandaag in totaal 80 kilometer gefietst met toch nog wel 632 hoogtemeters. Over Lafinca morgen meer.