18 mei - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 18 mei - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

18 mei

Blijf op de hoogte en volg Eric

18 Mei 2019 | Spanje, Astorga

We sliepen vannacht met 12 personen in een open zaal aan een gang waar meerdere slaapzalen aanlagen. Ondanks de daarmee gepaard gaande massaliteit heb ik prima geslapen. Weliswaar was ik vanmorgen al weer voor 06.00 uur wakker maar dat ben ik inmiddels al weer gewend. Ik blijf dan meestal nog een uurtje liggen tot de meeste wandelaars vertrokken zijn. Vanmorgen lag ik dus ook nog km 07.00 uur in mijn bed toen de beheerder iedereen die nog in bed lag maande om op te staan, omdat iedereen uiterlijk 08.00 uur de albergue verlaten moest hebben.
Bij het bevestigen van de tassen aan de fiets kreeg ik bekijks van een Braziliaans stel, Marusa en Lusu. Hij wilde graag foto's maken van de fiets en met name hoe de tassen daar aan werden bevestigd. Blijkbaar kennen ze dat in Brazilië niet.
We waren van plan om in het centrum van León een ontbijtje te scoren maar tot onze verbazing was er helemaal niets open.
We hadden ons er al bij neergelegd dat we pas ik in één van de volgende dorpen iets zouden krijgen toen we in een buitenwijk toch een bar zagen die open was. Voor een totaalbedrag van maar liefst 6,40 euro hadden we 2 koppen koffie, 3 grote stukken stokbrood met ei, kaas en ham en 2 grote plakken cake. Je vraagt in een af of ze daar nog iets op verdienen.
De afgelopen dagen hebben we al veel ooievaars gezien. Vandaag fietsten we door dorp waar op de uitstekende delen van een onbewoond huis maar liefst vijf ooievaarsnesten zaten en allemaal bewoond compleet met jongen. Een geweldig mooi gezicht.
Het weer vandaag hield wederom niet over. Vanmorgen in León was het slechts 4 graden en tien we om 14.00 uur door een dorpje fietsten zagen we dat het nog maar 8 graden was. De wind was stormachtig en ijzig koud. Uiteraard hadden we de wind ook vandaag weer tegen. Het is niet anders, de weersverwachting voor de komende dagen zijn in ieder geval gunstiger. Veel zon en een temperatuur van boven de 20 graden. Dat is wel net zo prettig als we morgen de berg (1500 meter) over moeten. De berg naar het Cruz del Ferro is alleen al heftig genoeg en als dan ook nog een harde wind tegen hebt is het bijna niet te doen.
In Veguellina de Orbigo in een bar koffie en cola gedronken met daarbij ieder een stuk tortilla voor een totaalbedrag van wel 3 euro. We blijven ons verbazen.
In Astorga aangekomen moesten we nog een steil stuk van meer dan 20% overwinnen voordat we bij de albergue waren. Dat was voor ons voor vandaag net iets teveel en moesten we een aantal meters voor de top van de fiets.
Omdat we redelijk vroeg in de albergue waren keek de beheerster bedenkelijk toen ze zag dat wij op de fiets waren. In sommige Albergues hebben wandelaars voorrang op fietsers en laten ze fietsers pas later op de middag toe. Gelukkig voor ons streek zij over haar hart en mochten wij ons inschrijven. We liggen hier op een vierpersoons kamer met een Italiaan en een Spanjaard. De Italiaan is ook op de fiets en wij zagen hem gisteren en vanmorgen in de albergue in León, hij lag namelijk in het bed naast mij. Communiceren met hem is erg moeilijk, hij spreekt uiteraard vloeiend Italiaans maar verder geen woord van een andere taal.
De Spanjaard is ook op de fiets en is vanmorgen begonnen, de trip naar Astorga was zijn eerste etappe.
Na gedouched te hebben zagen we dat ze in de albergue 3 wasmachines en 3 wasdrogers hadden en daar hebben we natuurlijk gebruik 7.
's-Avonds heerlijk gegeten in Café Pasaje.
Morgenvroeg nog een goed op ontbijt scoren en dan zijn we helemaal klaar voor de bergen.
Vandaag door de wind toch nog best een lastige trip over een afstand van ruim 66 kilometer en 347 hoogtemeters.

• 19 Mei 2019 - 14:46

Margo:

Geen songfestival gekeken? We hebben gewonnen na 44 jaar!