19 mei - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 19 mei - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

19 mei

Blijf op de hoogte en volg Eric

19 Mei 2019 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Vannacht heerlijk geslapen, lag gisteravond al om om 21.00 uur in bed en was vanmorgen om 06.00 uur wakker.
Om 07.30 uur hebben we in het dorp ontbeten met een chocoladebroodje, een tortilla, koffie en jus d'orange. Dat moet voldoende zijn voor de beklimming naar de Cruz del Ferro.
Net buiten Astorga, aan het begin van de klim, staat een Kapelletje waar we een stempel voor ons pelgrimspaspoort hebben gehaald.
De beklimming kent een rustig begin met stijgingspercentages tussen de 2 en 5%.
Na 15 kilometer begint het echte werk, 13 kilometer klimmen naar het Cruz del Ferro op 1500 bv meter hoogte. De stijgingspercentages namen toe tot 14%.
Als je fietst zie je een prachtig landschap met voortdurend uitzicht op besneeuwde bergtoppen.
Onderweg tijdens het klimmen was er vooral stilte, je hoorde enkel de vogels. Als je het getwitter hoorde en je zag ze zo gemakkelijk fladderen dan voelde ik me best traag zoals ik met een tempo van 6 kilometer per uur naar boven kroop.
Maar bij het Cruz del Ferro aangekomen ben je de inspanning al weer vergeten ware het niet dat de meeste fietsers niet weten dat ik ze na een afdaling nog een steile klim van 13% te wachten staat.
Pas na ongeveer 31 kilometer begint de lange steile afdaling naar Ponferrada.
Over een afstand van zo'n 21 kilometer daal je meer dan 1.000 meter naar onder de 500 meter hoogte. Met snelheden tot 50 kilometer per uur ga je naar beneden waarbij je geregeld in de remmen moet knijpen. En ondertussen probeer je ook nog zoveel mogelijk te genieten van de adembenemende vergezichten.
Ongeveer halverwege de afdaling ligt het dorpje El Acebo de San Miguel, het aantal letters in de naam is bijna meer dan het aantal huizen. Daar hebben we koffie en cola gedronken en een broodje gegeten.
De straat is niet meer dan 3 meter breed geplaveid met veldkeien en in het midden een afwateringsgoot. En daar over lopen wandelaars, rijden fietsers in één richting en auto's in beide richtingen.
Ik had tot 3 jaar geleden nog nooit van Ponferrada gehoord maar het is toch een behoorlijke stad, je hebt wel 10 kilometer gefietst voordat je Ponferrada inclusief voorplaatsjes weer uit bent.
Tijdens de resterende 15 kilometer naar Villafranca del Bierzo zaten overigens ook nog een aantal beklimmingen met tussen de 40 en 80 meter hoogteverschil.
Morgen weer een zware klim dag. Maar eens kijken hoe de beentjes morgen voelen.
We overnachten in een gedateerde albergue, de beheerder is erg vriendelijk en we krijgen bij binnenkomst een kom soep bestaande uit water, brood en waarschijnlijk kipresten. Het is goed bedoeld naar we gaan vanavond toch maar in het dorp eten.
Vandaag bijna 77 kilometer gefietst met in totaal 1083 hoogtemeters.

• 20 Mei 2019 - 07:43

Michiel En Francien Uit Mierlo:

Hoi Eric, Ik lees trouw elke dag je reisverslag. leuke verhalen zijn het steeds. Natuurlijk lees ik veel herkenning. Ook de plaatsjes waar jullie doorkomen en waar jullie overnachten ken ik allemaal. Al lezende zie ik alles zo weer voor me. Het dagboek welk we drie jaar terug gemaakt hebben we weer erbij gehaald. Zo kwam ik ook de foto tegen van jou en ons samen op Cruz de Ferro. Ik zou zo ook weer willen vertrekken.
    Gisteren (zondag) hebben we een kennis uitgezwaaid. Hij is alleen, op de fiets, vertrokken naar SdeC. Al met al zit Santiago op dit moment weer stevig in ons hoofd. Wij vinden nog altijd: "Een reis van en voor je leven". Eric, de laatste loodjes........ Geniet er nog van. Groeten, Michiel en Francien.