27 april - Reisverslag uit Bony, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 27 april - Reisverslag uit Bony, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

27 april

Blijf op de hoogte en volg Eric

27 April 2019 | Frankrijk, Bony

Vannacht slecht geslapen, vaak wakker.
Het ontbijt met volop keuze maakte dat wel weer goed.
Na het ontbijt, rondnd 09.00 uur begon het te regenen, regenbroek aangetrokken en gaan met die banaan. Na 400 meter kwam Willem-Jan er achter dat hij zijn fietshandschoenen in de jeugdherberg had laten liggen. Snel terug en weer op pad. Tournai uit en langs het kanaal richting Frankrijk. Gelukkig was het gestopt met regenen en was er zowaar een zonnetje. Afgezien van de zeer harde tegenwind prima fietsomstandigheden.
Zonder dat we het in de gaten hadden fietsten we al in Frankrijk en weer een paar kilometer verder in het nationaal park waar we minder last hadden van de wind. Na 30 kilometer een kopje koffie gedronken bij een prachtige locatie aan de route.
Het voorgaande heb ik opgeschreven tijdens de 30 kilometer stop.
Met nog ruim 65 kilometer voor de boeg kon ik op dat moment niet weten hoe de trip verder zou verlopen. Het is dat de overnachting al geboekt hadden anders weet ik niet zeker of we wel zover gekomen zouden zijn. Het begon ongeveer 2 kilometer nadat we koffie hadden gedronken. Het beschutte bos van het nationaal park hield plots op en vanaf dat punt enkel nog open velden, heuvel op, heuvel af. Op zich is dat niet zo erg alleen hadden de weergoden besloten om extra windturbines in te zetten, en wel zodanig dat we er vol tegen in fietsten. Op momenten fietsten we niet harder dan zo'n 10 kilometer per uur. Als je benen stil hield rolde de fiets bijna vanzelf terug. De weersite gaf windsnelheden aan van meer dan 40 kilometer per uur.
Uiteindelijk kwamen we 17.30 uur na ruim 97 kilometer aan bij de boerderij "Ferme Auberge de Vieux Puits" in Bony.
Éénmaal van de fiets af waren we de barre tocht alweer vergeten, vooral toen de eigenaar ons een grote fles regionaal bier aanbood.
's-Avonds heeft de eigenaresse heerlijk voor ons gekookt en met nog een paar biertjes zagen we al weer uit naar de dag van morgen.
We zitten op een paar kilometer van de bron van de rivier de Schelde, daar gaan we eerst kijken en vervolgens op weg naar Compiègne over een afstand van ongeveer 90 kilometer. De voorspellingen zijn voor morgen nog steeds stormachtig maar de windsnelheden zijn wel gehalveerd ten opzichte van vandaag.
Vanavond vroeg naar bed en morgen zien we wel weer.